Bezpieczne zakupy w sieci. Na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać?
Zakupy w sieci są łatwe i wygodne, ale narażają nas na niebezpieczeństwo oszustwa
Fot. 123rf.com

Bezpieczne zakupy w sieci. Na co zwrócić uwagę, by nie dać się oszukać?

Zakupy przez Internet z roku na rok mają coraz więcej zwolenników. To łatwa i szybka forma kupowania produktów, ale jednocześnie jest to pole działania wielu oszustów. Na co zwrócić uwagę podczas zakupów online i jak nie dać się oszukać? Jak sprawdzić wiarygodność sklepu i jak przeprowadzić bezpieczną płatność? Sprawdź, jakie masz prawa i gdzie szukać pomocy w razie oszustwa.

Kupować bez wychodzenia z domu możesz niemal wszystko: kosmetyki, odzież, obuwie, wyposażenie ogrodu, sprzęty AGD czy RTV, a nawet jedzenie. Teoretycznie wiesz, jak to działa. Wchodzisz do sklepu internetowego, klikasz, zamawiasz i już. Proste. Ponieważ jednak oszustów w sieci nie brakuje, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rządzące takimi zakupami.

Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?

79573167_m
Zanim kupisz coś przez Internet, najpierw sprawdź wiarygodność sklepu i sprzedawcy
Fot. 123rf.com

Staraj się korzystać ze znanych platform zakupowych lub sklepów, które funkcjonują także w realu. Jeśli jednak znajdziesz ofertę sklepu, którego nie znasz, zanim coś w nim kupisz:

  • Sprawdź wygląd strony internetowej – czy nie ma rażących, licznych błędów językowych (sporo oszustów zagranicznych podszywa się pod sklepy polskie) czy są dane kontaktowe, regulamin, informacje o zwrotach. 
  • Przeczytaj opinie o sklepie. Wystarczy w wyszukiwarce wpisać jego nazwę i sprawdzić, czy ktoś podzielił się wrażeniami z zakupów. Zachowaj czujność, gdy są tylko pozytywne głosy na jego temat, jest bardzo mało lub w ogóle brak komentarzy.
  • Zobacz także czy sklep posiada certyfikat, np. „Rzetelna Firma”, „Dobra Marka”, „Trusted Shops”. To nieobowiązkowy, ale ważny znak, który potwierdza, że sprzedawca jest wiarygodny.
  • Zwróć uwagę, czy strona sklepu jest bezpieczna. Świadczy o tym początek "https", a nie "http" oraz symbol zamkniętej kłódki. Oznacza to, że sprzedawca wykupił certyfikat bezpieczeństwa SSL. Gdy strona go nie posiada, ryzykujesz zainfekowanie wirusem swojego komputera.

Dlaczego warto czytać regulamin sklepu internetowego?

To najważniejsze informacje, w których sprzedawca zawarł twoje prawa, dlatego warto je znać, aby uniknąć nieporozumień. Przeczytaj regulamin uważnie, samo „rzucenie okiem” nie wystarczy.

Czytaj opisy rzeczy podczas zakupów online

Kupując w sieci, możesz spokojnie przeczytać informacje o produkcie, nie czując presji ze strony sprzedawcy. Zapoznaj się z całym opisem oferty i przejrzyj dołączone do niej zdjęcia. Raczej nie korzystaj ze sprzedawców, którzy posługują się bardzo niskiej jakości zdjęciami, jak też tych, którzy lakoniczny opis produktu łączą ze zdjęciami doskonałej jakości.   

Uważaj na duże rabaty w sklepach internetowych

Unikaj ofert podejrzanie atrakcyjnych cenowo. Znalazłaś markowy towar za połowę ceny? To może być oszustwo! W ten sposób cyberprzestępcy usiłują skłonić nas do zakupów. Jeśli szukasz konkretnej rzeczy i znajdziesz tylko jedną ofertę z dużą zniżką, to lepiej w nią nie klikaj, bo możesz stracić pieniądze i nie zobaczyć zakupu.

Sprawdź termin dostawy podczas zakupów w sieci

To ważne zwłaszcza gdy zamierzasz kupić prezent i zależy ci na czasie. W internecie działa coraz więcej firm wysyłających towar prosto z Chin, a to oznacza, że na przesyłkę będziesz musiała poczekać kilka tygodni. Dobrze to mieć na uwadze, przy składaniu zamówienia. Jeśli sprzedawca nie podaje informacji na temat terminu dostawy, warto się z nim skontaktować i dopytać, kiedy możesz liczyć, że dostaniesz to, co chcesz zamówić.

Bezpieczne płatności przez internet

61477796_m
Za zakupy internetowe najbezpieczniej płacić kartą
Fot. 123rf.com

Przede wszystkim przyjmij zasadę, że zakupy w sieci robisz tylko z własnego komputera, telefonu lub tabletu. Unikaj komputerów w pracy, kafejek internetowych i sieci Hotspot, w których można łatwo przejąć twoje dane, w tym te dotyczące karty kredytowej. Zakupy online oferują wiele metod płatności. Najpopularniejsze to: – płatność z góry przelewem, – przy użyciu karty, – płatność za pobraniem, czyli przy odbiorze. Zawsze weryfikuj stronę, na której się logujesz. Sprawdź dokładnie jej adres i upewnij się, że obok niego jest symbol zielonej kłódki świadczący o działającym protokole szyfrowania SSL.

Ważne!

Najbezpieczniej płacić kartą, bo obowiązuje procedura charge back (obciążenie zwrotne). Jeśli zostaniesz oszukana przez sklep internetowy, możesz zgłosić to do banku, a ten w ramach procedury charge back zwróci ci pieniądze.

Nie daj się złapać na phishing. Co to takiego?

To ostatnio popularna metoda wyłudzania pieniędzy. Polega na wysłaniu SMS-a z informacją, że musisz dopłacić niewielką kwotę (zwykle kilkadziesiąt groszy) rzekomo na rzecz firmy kurierskiej lub poczty. Jeśli tego nie zrobisz, paczka nie zostanie dostarczona. Nie wchodź na podany w SMS-ie link – to oszustwo! Nie dość, że stracisz pieniądze to złodziej uzyska także dojście do twoich danych osobowych czy do twojego konta bankowego.

Prawo do zwrotu w zakupach online

Jeśli zakupiony produkt ci nie odpowiada, możesz go zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Ale uwaga – nie może on nosić śladów użytkowania. Masz jednak prawo go obejrzeć czy przymierzyć. Informacje na temat tego, jak dokonać zwrotu, znajdziesz w przekazanych ci wraz z paragonem dokumentach lub na stronie internetowej sklepu. Możesz też skontaktować się bezpośrednio ze sprzedawcą.

W razie problemów ze zwrotem, możesz skontaktować się z infolinią konsumencką –801 440 220, 22 290 89 16 (czynna 8.00–18.00) lub poprosić o pomoc miejskiego (czy powiatowego) rzecznika konsumentów (adresy na www.uokik.gov.pl/pomoc.php). 

Zakupy przez internet: co robić w przypadku oszustwa?

116422488_m
Kiedy zorientujesz się, że padłaś ofiarą oszustwa internetowego, działaj! Co robić?
Fot. 123rf.com

Trafiłaś na oszusta? Zgłoś to policji! Jeśli przesyłka do ciebie nie dotrze lub klikniesz w podejrzany link i podasz dane do konta, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim bankiem i poproś o zablokowanie konta.

Złóż też reklamację, która uruchomi mechanizm chargeback. Koniecznie powiadom policję. O fakcie oszustwa poinformuj także CERT Polska (na stronie www.incydent.cert.pl). To instytucja zajmująca się bezpieczeństwem w sieci. Wiadomość o nieuczciwym sprzedawcy podaj też w sieci. To uchroni przed nim innych klientów.

Kiedy nie można zwrócić produktów kupionych przez internet?

Nie możesz oddać towarów:

  • wykonanych na indywidualne zamówienie (np. meble na wymiar),
  • o krótkiej dacie przydatności do spożycia,
  • wymagających opakowania dla higieny i zdrowia, o ile takie opakowanie zostało naruszone,
  • trwale połączonych z innymi np. paliwo wlane do baku.

Prawo do odstąpienia nie działa też w przypadku: 

  • usługi zamówionej do domu, np. naprawy hydraulicznej,
  • usługi, którą przedsiębiorca zrealizował za twoją wyraźną zgodą, a ty wcześniej zostałaś powiadomiona o tym, że po jej zakończeniu tracisz prawo do odstąpienia (np. montaż anteny).

Ponadto nie możesz zwrócić nagrań dźwiękowych, wizualnych i programów komputerowych zaplombowanych lub zapakowanych w folię ochronną, która została naruszona.

 

 

Czytaj więcej