Mój Prąd – jak otrzymać dotację na nowych zasadach? Jaką kwotę dostaniemy i na co można ją przeznaczyć?
Wniosek o dofinansowanie w ramach programu "Mój Prąd" można złożyć, używając profilu zaufanego lub e-dowodu w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie
Fot. 123rf.com

Mój Prąd – jak otrzymać dotację na nowych zasadach? Jaką kwotę dostaniemy i na co można ją przeznaczyć?

W 2023 roku trwa czwarta edycja programu dopłat do ekologicznej produkcji energii dla naszych domów pod nazwą "Mój Prąd". Można liczyć nawet na 31 tysięcy złotych zwrotu kosztów. Kto i na jakich zasadach może otrzymać dotację? Ile i na co dostaniemy dofinansowanie w ramach programu "Mój Prąd"? Sprawdź, jak złożyć wniosek. 

Jeśli rozważałaś montaż instalacji fotowoltaicznej, to dobry moment, by działać. Nowy nabór wniosków o dotacje ruszył w połowie grudnia 2022 r. Środków do rozdania jest jeszcze sporo! Kto przegapił termin składania wniosków, nie musi się martwić. Ich nabór potrwa do 31 marca 2023 roku (lub do dnia wyczerpania środków).

Ile i na co dostaniemy dofinansowanie w ramach programu "Mój Prąd"?

O dotację mogą wystąpić osoby fizyczne, wytwarzające prąd na własne potrzeby. Pieniądze można przeznaczyć na zakup i montaż:

  • instalacji fotowoltaicznych – o mocy od 2 kW do 10 kW, służących na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych,
  • magazynów energii lub ciepła (m.in. zasobniki ciepłej wody użytkowej – c.w.u., pompy ciepła typu powietrze/woda, ze zintegrowanym zasobnikiem).

WAŻNE! O dofinansowanie dodatkowych komponentów na aktualnych zasadach mogą ubiegać się osoby, które korzystały z dotacji we wcześniejszych edycjach programu. Warunek: muszą przejść na nowy system rozliczeń, tzw. net-billing (umożliwia sprzedaż nadwyżek wyprodukowanej energii do sieci energetycznej). 

Dofinansowanie może pokryć do 50 proc. poniesionych kosztów. Maksymalnie można otrzymać 31 tys. zł – limity są uzależnione od tego, jak rozbudowana będzie instalacja, np.: 

  • Sama instalacja fotowoltaiczna – do 6 tys. zł.
  • Z pompą ciepła ze zbiornikiem c.w.u – do 12 tys. zł.
  • Z magazynem energii i EMS (system zarządzania energią) – do 26 tys. zł.
  • Z magazynem energii, pompą ciepła ze zbiornikiem c.w.u i EMS – do 31 tys. zł.

Nowe zasady programu "Mój Prąd" 2023

  • Koszty zakupu i montażu instalacji trzeba pokryć z własnej kieszeni – zachowujemy wszystkie faktury! Należy podpisać umowę z dystrybutorem energii o przyłączenie instalacji do sieci elektrycznej, wymienić licznik i dopiero po zakończeniu inwestycji złożyć wniosek o dofinansowanie.
  • Jeśli korzystaliśmy już z innych dofinansowań, np. w ramach programu Czyste Powietrze, nie możemy wnioskować o środki z programu Mój Prąd.
  • Przewidywany termin na rozpatrzenie wniosku to 90 dni, ale zależy on od ilości złożonych wniosków.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu "Mój Prąd"?

Nie ma możliwości złożenia wniosku w wersji papierowej! Można go złożyć, używając profilu zaufanego lub e-dowodu w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie, czyli na stronie gwd.nfosigw.gov.pl. Instrukcja na stronie programu.

O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku zostaniemy poinformowani mailem. Jego status sprawdzimy na str. mojprad.gov.pl podając adres mailowy i nr wniosku lub dzwoniąc na infolinię NFOŚiGW.

Na rynku działa kilka firm, oferujących pośrednictwo w wykonaniu instalacji i zdobyciu dotacji (projekt, montaż, wniosek). Upewnij się, czy wybrana firma ma zawarte porozumienie z NFOŚiGW. Należy dostarczyć pośrednikowi komplet dokumentów i pełnomocnictwo.

Ważne adresy i kontakty w ramach programu "Mój Prąd"

  • mojprad.gov.pl – to oficjalna witryna programu Mój Prąd. 
  • W zakładce „O programie” (wybieramy Nabór IV+) znajdziemy wzory dokumentów, regulamin naboru oraz instrukcję logowania i składania wniosku. 
  • 22-45-90-800 – Infolinia NFOŚiGW. Godziny pracy: 7.30-15.00 (w godz. 15.00 – 16.00 są obsługiwane wyłącznie telefony już oczekujące na połączenie).

 

 

Czytaj więcej