Prawa pacjenta, który trafi na SOR. Na czym polega triaż i co robić, gdy czekanie się przedłuża?
Każdy pacjent, który zgłosi się na SOR, ma prawo do natychmiastowej pomocy lekarskiej
Fot. 123rf.com

Prawa pacjenta, który trafi na SOR. Na czym polega triaż i co robić, gdy czekanie się przedłuża?

Gdy trafiasz na Szpitalny Oddział Ratunkowy (SOR), w pierwszej kolejności możesz się spotkać z triażem. Co oznaczają kolory, które są przydzielane pacjentom? Co robić, gdy czekanie na SOR się przedłuża i gdzie szukać pomocy? Sprawdź, jakie masz prawa jako pacjent SOR. 

Wizytom na SOR-ach towarzyszą emocje, które podgrzewa jeszcze długie oczekiwanie. Dlatego warto wiedzieć, czego można się domagać na szpitalnym oddziale ratunkowym.

Zasady przyjęcia na SOR. Jakie masz prawa?

Na SOR można się zgłosić w dowolnym miejscu, niezalenie od miejsca zamieszkania. Nie ma w tym momencie mowy o rejonizacji. Każdy pacjent, który zgłosi się na SOR ma prawo do natychmiastowej pomocy lekarskiej jeśli jego zdrowie lub życie jest zagrożone. Nie ma znaczenia, czy ta osoba zgłosiła się do SOR-u sama, czy została przywieziona przez karetkę pogotowia.

Według znowelizowanego rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie oddziałów ratunkowych (Dziennik Ustaw z 2022 r., poz. 1305) pacjent zgłaszający się na SOR musi być niezwłocznie poddany triażowi, czyli wstępnej ocenie stanu zdrowia. Mogą jej dokonać: lekarz, ratownik medyczny lub pielęgniarka.

Pacjent musi być poinformowany, jak szybko otrzyma pomoc. Kolejność jest określana kolorem: czerwony oznacza, że kontakt z lekarzem musi być natychmiast (np. gdy pacjent ma uraz głowy); pomarańczowy - czas oczekiwania nie powinien przekroczyć 10 minut (pacjent ma np. krwotok); żółty - oczekiwanie może trwać do 60 min (pacjentowi np. dokucza lekka duszność); zielony - do 120 min (np. drobny uraz); niebieski - do 240 min (np. lekkie dolegliwości choroby przewlekłej).

Co robić, gdy czekanie na SOR się przedłuża?

Jeżeli nie możemy doczekać się na lekarza lub jeśli czujemy się coraz gorzej, mamy prawo prosić w rejestracji o kontakt z ordynatorem (kierownikiem SOR) lub pielęgniarką oddziałową. Gdyby tego odmówiono, warto dzwonić na infolinię pacjenta (nr tel. w ramce) i zapytać, co zrobić w tej sytuacji!

Gdyby zaś nas odesłano, a uważamy, że pomoc powinna być udzielona, żądajmy podania na piśmie powodu odmowy przyjęcia. Pismo musi zawierać informację o rozpoznaniu, wynikach wykonanych badań i zaleceniach. Fakt odmowy przyjęcia na SOR można zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta.

Gdzie uzyskamy poradę odnośnie praw pacjenta na SOR?

Telefoniczna Informacja Pacjenta 800 190 590 (kontakt z konsultantem NFZ po wybraniu 1; kontakt z biurem Rzecznika Praw Pacjenta - po wybraniu 2).

Z biurem rzecznika można skontaktować się też, wysyłając mail na adres: [email protected]

 

 

Czytaj więcej